Harmonisering
I EU debatteras ofta om både stort och smått. Vi hör ofta om harmonisering vilket i grunden ska vara något bra för alla. När vi säger t.ex. choklad så ska det avse samma sak. Det har visat sig inte vara så enkelt eftersom vi i Sverige har annan smak än mellan- o sydeuropeer. När det gäller elektricitet har europa enats om att på sikt införa 240 Volt med 50 Hz i alla länder. Bra säger jag. Vi får väl hoppas på att även de jordade kontakterna ser likadana ut på sikt vilket de inte gör idag. Det här med harmonisering är inte så enkelt på Europanivå. I Sverige har vi också problem med harmonisering.
Va, säger många då. I skolan fick vi på 60- o 70 talet lära oss, en religion, ett språk, ett land, en kung. I Sverige är allt enat och enkelt. Ha säger jag. Har du försökt att åka pendeltåg över länsgränsen?
Sedan den 9 december 2012 har en ny pendeltågslinje börjat trafikera sträckan mellan Uppsala C och Älvsjö. Hos SL kallas den linje 38 hos UL (Upplands Lokaltrafik) och SJ tabell 114. Sedan tidigare går pendeltåget in i Uppsala län genom att pendeltåget från Nynäshamn slutar i Bålsta som ligger i Håbo kommun. (Linje 35 hos SL och tabell 111 hos UL).
Va, säger många då. I skolan fick vi på 60- o 70 talet lära oss, en religion, ett språk, ett land, en kung. I Sverige är allt enat och enkelt. Ha säger jag. Har du försökt att åka pendeltåg över länsgränsen?
Sedan den 9 december 2012 har en ny pendeltågslinje börjat trafikera sträckan mellan Uppsala C och Älvsjö. Hos SL kallas den linje 38 hos UL (Upplands Lokaltrafik) och SJ tabell 114. Sedan tidigare går pendeltåget in i Uppsala län genom att pendeltåget från Nynäshamn slutar i Bålsta som ligger i Håbo kommun. (Linje 35 hos SL och tabell 111 hos UL).
Ovan SLs pendeltåg i Knivsta den 29 december 2012 kl 11.54 på väg mot Uppsala C och ULs biljettautomat på SL-stationen Knivsta. Några SL biljetter går inte att köpa.
Innan trafikstarten skrev säväl SL som UL att biljettsystem och taxor skulle synkroniseras och länsöverskridande resor skulle bli enklare. Idag vet vi att det blev dyrare och inte ett dugg enklare. Några exempel.
Hos SL har alltid zongränser och länspassager legat mellan stationer och hållplatser. Eftersom Arlanda är av riksintresse hamnade länsgränsen på Arlanda. Det spelar ingen roll för en resenär till/från Stockholm men blir billigare för trafikanter från Uppsala län, Nu är det inte så enkelt trots allt eftersom spåren via Arlanda ägs av ett konsortium (A-train). De kör Arlanda express och de vill inte ha konkurrens så därför tas en s.k. passageavgift ut av alla trafikanter som reser till/från Arlanda Centralstation. Avgiften har tidigare varit 60 kronor och den höjdes raskt till 75 kronor. Avgiften kan betalas i förväg eller på Arlanda. I övrigt kan man åka på sina ordinarie SL-biljetter (från Stockholms län) eller UL-biljetter från Uppsala län (Arlanda ligger i zon C norr hos SL och zon 2 hos UL). Inom UL är zon 1 Uppsala kommun och zon 2 övriga kommuner inom i länet.
Nu kommer nästa del. Jag kan åka från Stockholms län till Uppsala län på SL-biljetter som löses i automat eller via sms men ska jag åka från Uppsala län till Stockholms län så måste jag lösa biljetterna i ULs automat eller via deras sms-tjänst. Det s.k. länsöverskridande tillägget till mitt länskort (SL-kort eller UL-kort) är 60 kronor för en enkelresa men olika rutiner gäller beroende på i vilket län resan startar. Okej, hänger ni med? Barn då? Jodå. Två barn som inte fyllt 7 år för följa med gratis per betalande vuxen person. På lördagar och söndagar gäller ULs regler mellan Arlanda och Uppsala C dvs en vuxen får ta med sig 2 barn upp till 11 år gratis men i Stockholm gäller betydligt generösare regler där man tillåter upp till 4 barn under 12 år från fredag kl 12.00 till söndag kl 24.00.
SL erbjuder alla rabatterat pris upp till 20 år och till pensionärer över 65 år. UL ger endast rabatt på sitt årskort till pensionärer samt riktade rabatter till ungdomar som via sin skola kan köpa billigare kort. Övriga betalar fullt pris. Krångligt? Det blir värre eller bättre beroende på hur man vill se det. Om jag åker pendeltåget till Bålsta på mitt SL-kort kan jag via 2 kuponger komplettera länspassagen. När jag åker tillbaka från Bålsta stämplar spärrvakten 2 SL-kuponger och sedan är det klart. I Knivsta och Uppsala finns inga SL-spärrar eller biljettmaskiner från SL. Samma län men olika regler.
Om vi förflyttar oss söderut och tar linje 37 från Södertälje till Gnesta passerar vi också länsgränsen men här är det mycket enklare. Mitt SL-kort gäller hela resan in i Gnesta kommun som ligger Södermanlands län. Dessutom kan jag åka med Länstrafikens bussar inom hela Gnesta kommun på mitt SL-kort. Har jag däremot betalat på annat sätt tillkommer ett s.k. länspassagetillägg liksom till Bålsta.
Harmonisering? Pyttsan! Hur kom jag till Knivsta då? Jag tog bilen!