farangensi.blogg.se

Inför och under min fjärde resa med hustru Pitsamai till Thailand

Lång dags färd mot nästa natt

Publicerad 2013-02-20 15:49:00 i Allmänt,

Äntligen kväll igen. Igår tisdag vaknade vi redan vid 5-tiden och började så smått planera det sista inför resan. Min resfeber infann sig som vanligt och (som vanligt) botade jag den med whiskey. Sören kom snällt och hämtade oss för färden ut till Arlanda. Precis som vanligt så hade vänninnorna till Mai kommit med presenter och pengar som skullle med till Thailand. Den provinvägning vi gjorde i söndags kväll for som ni förstår all världens väg. Då hade vi strax under de 70 kilona vi är tillåtna att ha. För att bespara er alla pinsamheter så var det min diplomatiska förmåga som åter sattes på prov och på något märkligt sätt så ändrade helt plötsligt den barska damen i incheckningsdisken attityd och sa; Ja jag förstår att du hade planerat detta och ditt planerade bagage låg ju med god marginal under 70 kilo och så sa hon jag tar den här väskan. Helt plötsligt kom vi igenom med 19 kilos övervikt. Nu var du snäll sa jag. Snäll? sa hon. "Närå det är OK. Du hade marginaler."

I serveringen tappade en avplockningskille kille översta lådan med disk som innehöll glas. De sjuttioelva glasen gick ned i marken i ultrarapid och utlöste en jäkla smäll. Glassplitter for över mina byxben då jag råkade vara närmaste. Inget blodvite uppstod.

Väl ombord på planet så läste jagden engelskspråkiga dagstidningen Bangkok Post. Den här gången var det en artikel om "Islamic Bank of Thailand" och en annan bank som varnades av motsvarigheten till FI i Thailand. Intressant är dock nischen att attrahera muslimer. Det kanske är värt att titta närmare på även för Handelsbanken som kollegan Anders Johannesson föreslagit. Jag kunde inte låta bli att läsa horoskopet. Det är påfallande hur många gånger just BPs horoskop har god visdom. Så här stod det för Capricorn(Stenbocken); Don´t just get the job done; put your heart into creating a definitive triumph. The job itself may be forgotten shortly, but how you approached it will earn you a gold star."
Mycket visdom på en gång.

Starx innan vi landade passade stolsgrannen på att prova spypåsarna. Lagom trevligt! Frukosten serverades kl 04.00 lokal tid vilket blir kl 22. Inte undra på att det kändes konstigt att äta vid den tiden. När vi kommit ut ur planet och genom passkontrollen gick jag till toaletten för byta om från svenska vinterläder till shorts. På toaletten går brandlarmet för fullt eftersom en passagerare bestämt sig för att ta en tagg i "chambre separe".En städkvinna skriker på thai o engelska samtidigt som hon sprejar under toalettdörren och över toalettdörren. Efter någon minut kommer en mycket generad kines ut och förstår uppenbarligen bara kinesiska eftersom han inte ger oss en blick utan bara pratar lugnt med sina reskamrater. Nåja jag byter om och vi hämtar bagaget. När vi kommer ut i ankomsthallen så står det 19 nej det är visst 21 personer och möter oss. Jisses kl 06.00 på morgonen.När vi kommer ut ur terminalen så möts vi av en ångbastu. det är väl en sådär 30 grader och solen är på väg upp på en klarblå himmel. Härligt. Nu tar vi oss till Superrich Thailand i köpkvarten Pratunam där man växlar pengar till bästa kurs i Thailand. Vi är där redan kl 07.30 och de öppnar 09.00. Lugn säger hustrun de öppnar tidigare för oss. Det har hänt för men inte idag. Bäst att kontrollräkna familjen. Ja tamejtusan nu är vi helt plötsligt 25 personer. Två brorsor och två barn har anslutit. När superrich öppnar kl 09.00 går jag in för att titta hur det går till. Jag får dåndimpen direkt. Växla får man göra om man har thailändskt id-kort. Thailändska id-kort är försedda med chip som innehåller all väsentlig information men vad gör man?

Jo när man kommer in så ställer man sig i en kö för att få id-kortet kopierat. Två unga thailändskor i högklackat står vid var sin kopiator och tar fram två kopior. En kopia läggs i en löpnummerbunt och en ger man kunden. (De två kopiorna förses med samma löpnummer förstås). Sedan får kunden gå med sina utländska pengar och papperskopian till nästa kö där utbyte till Bath sker. Här höll en effektiv svensk (dvs, jag) på att bryta samman. Jag orkade inte med byråkratin och köandet. En mer tålmodig thaisläkting fick ta över växlandet.Tack Ben för ditt lugn i denna svåra stund. Femhundringarna och tusenlappen gav 4:70 i växelkurs. Hundralapparna ger 4:67. Forex i Sverige ger dig omkring 4:28 för samma transaktion bara som en liten upplysning.

Efter att vi irrat runt i jakten på Passport Office på Central Plaza i Bangna där en släkting minsann visste var den låg och jag som läste på skyltarna såg att man gick helt fel blev nedhyschad av hustrun. "Det här vet inte du" sa hon. "Vi har varit här många gånger". Vad tror ni hände? Hela sällskapet på 15 personer avvisades bestämt av en vakt som pekade i samma riktning som jag redan föreslagit eftersom jag läst på de engelska skyltarna och sett massor med folk gå åt det hållet. Nu kom ett utbrott från mig och hela thaikollonin skämdes. Fick hustrun byta pass? Jo, men det var femhudra personer före i kön och frågan var om det skulle hinna ske idag, Vi åkte därifrån.

Väl i byn intog vi vårt gamla rum och presenter skulle fördelas till byborna. Jag gick in på vårt rum och Ajjjj vad det gjorde ont i foten. Det är inte sant tänkte jag. Jag hade fårr in ett visst stift 1 cm i foten, Jag kände hur stelkrampen kom smygande. Nu höll jag på att bryta ihop. Lite sömn och massa småeländen samtidigt som 25-30 personer ständigt var omkring en. Här kommer dock min hustrus storhet in. Hon ringde till Tjiapp här i byn som kom och masserade mig i två timmar. Äntligen relaxing. Gu´så skönt.

Därefter åkte vi in till Krok Sombun 2 km härifrån där barberaren och hans hustru som är gamla bekanta till hustrun snyggade till mig, båda håret på huvudet, i näsan, i öronen och skäggstubben som rakades av. Nu börjar man känna sig lite glad igen. Middag åts med halva byn på ställe och jag började förbereda en protest till hustrun för jag visste ju vem som skulle få betala. För en gångs skull hade jag fel. Det var inte jag eller hustrun som skulle betala. Kusin Chompoo och Ben stod för notan. Nu ligger jag i sängen och bara vill träffa John Blund efter att i princip varit igång i 35 timmar även om jag villigt erkänner att jag slumrat både på flygplanet och i bilen under dagen. Vi hörs framöver om inte stelkrampen slagit till. (Jag tror dock inte det för jag lär ha dubbla livstidsdoser av stelkrampsvaccin i kroppen enligt Handens sjukhus för några år sedan) God natt!

På spåret

Publicerad 2013-02-02 13:35:00 i Allmänt,

Vi som reser dagligen mellan bostad och arbete med kollektivtrafiken tror kanske i vår enfald att mycket är nytt som tillkommit de senaste åren. Förvisso är det så men mycket har funnits länge försvunnit ett tag för att sedan dyka upp igen i "ny tappning". I tunnelbanan t.ex. så vill SL att vi ska tala om gröna linjen som egentligen är linjerna 17, 18 och 19 som tillhör t-banesystem 1. Det är det äldsta av systemen där linje 18 mellan Slussen och Hökarängen invigdes så tidigt som den 1 oktober 1950. Ordet "tunnelbanan" tillkom redan 1933 när spårvägstrafiken från Slussen söderut lades i tunnel. Nuvarande Medborgarplatsen hette först Södra Bantorget och nuvarande Skanstull hette Ringvägen. När sedan Skanstullsbron var klar 1947 lades båda spårvägslinjerna 8 till Skärpnäck och linje 19 till Örby i samma sträckning som nuvarande tunnelbanan. Gullmarsplan hette Johanneshov och Skärmarbrink hette Hammarby. Linje 8 fortsatte sedan via Blåsut och gick sedan via Sockenvägen till gamla tyresövägen och vändslingan vid nuvarande Stadsrådsvägen och Talmansvägen. Spårvägshållplatsen innan Skarpnäck hette "Tyresövägen". Det är enda gången ortsnamnet Tyresö förekommit i ett stationsnamn i den spårbundna trafiken. Linje 19 fortsatte från Johanneshov via Slakthuset (nuvarande Globen f.d. Isstadion) och samma sträckning som nuvarande tunnelbanan fram till Stureby där linjen sedan fortsatte till Örby. 1951 ersattes den spårvägslinjen av tunnelbanan fram till Stureby. 1954 förlängdes sedan tunnelbanan via Bandhagen till Högdalen.

Mina äldsta tidtabeller från tunnelbanan är 50 år i år. Redan våren 1963 så fanns gröna, röda och blå linjen. Fast då avsågs linje 11 mellan Bagarmossen och Hässelby strand som den gröna linjen. Den röda linjen var linje 18 mellan Farsta och Åkeshov. Den blå var linje 19 mellan Hagsätra och Odenplan.

 
 
De digitala skyltarna som ska ge oss upplysning om hur länge det dröjer till nästa avgång fanns redan för 80 år sedan. Fast de var inte digitala. Om ni tittar riktigt noga på fotona från spårvägsstationerna Södra Bantorget och Ringvägen från 1934 så syns stora lådor i taket som visade om tåget gick till Örby eller Skarpnäck. De lådorna fanns kvar in på 60-talet när det blivit riktig tunnelbana. Jodå jag kommer ihåg de. Sedan kom det stereotypiska 70-talet och allt gammalt skulle bort.
 
 
Jag vill inte klaga för vi får mer och bättre information än tidigare. Ett undantag vill jag uppmärksamma alla på för allt blir inte bättre. På den gröna linjen, T-bana 1, linjerna 17, 18 och 19 så har det nya digitala signalsystemet införts. Det skickar information till de digitala informationssskyltarna i taket. I bästa fall är en SL-minut en riktig minut.
 
Det finns dock information som bara ses på den röda linjen, T-bana 2, linjerna 13 och 14 samt den blå linjen, T-bana 3, linjerna 10 och 11. Där är signalsystemet ännu inte digitaliserat och där syns en punkt efter minutangivelsen till nästa tåg. Det betyder att tåget ännu inte gått från ändstationen. När punkten slocknar på den digitala tavlan är tåget på väg. Det är mycket bra för mig som går på vid Gärdet där jag kan se att punkten försvunnit, tåget har lämnat Ropsten och det är dags att resa sig från soffan för tåget kommer strax. Vid Farsta på morgnarna finns inga punkter fast ändstationen Farsta strand bara ligger en kilometer söderut. SL har tagit bort punkterna ur det svenska språket. Vart är vi på väg? 
  

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela